سایت سازبیست تولزکد لوگوهای سه گوشه
اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام
اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام
مــــذهـــبي - فــــرهنـــــگي

درک پیام عاشورا و الگوگیری از آن در گرو درک حقیقت قیام کربلا و ارائه تفسیر صحیح از آن و شناخت و مبارزه با تحریفاتی است که ممکن است در این حادثه رخ دهد .

 

در طول تاریخ، عالمان روشن ضمیر شیعه، پیوسته نگهبانی از این سنگر بزرگ را به عهده داشته اند و استاد شهید آیة الله مرتضی مطهری یکی از این عالمان دردآشنایی است که در زدودن تحریفات از حرکت عاشورا و نشان دادن چهره سازنده آن تلاش کرده است . بررسی کامل دیدگاههای ایشان در باره حرکت سیدالشهدا (ع) و پیامها و پیامدهای آن و آفاتی که متوجه تحلیل ها و تفسیرهای این نهضت شده است و کاستی هایی که از نظر ایشان در این زمینه وجود دارد و مسؤولیتی که بر عهده محافل علمی و حوزوی و عالمان اسلامی می باشد، نیازمند چند مقاله مستقل و گستره است که اینک از محدوده و حوصله این ویژه نامه بیرون است . اما خالی گذاشتن این مجموعه از یک مقاله محدود و انعکاس اجمالی دیدگاههای ایشان را نیز نپسندیدیم . آنچه پیش روی دارید به تناسب دفتر سوم ویژه نامه و به عنوان بازخوانی و مروری کوتاه بر بخش عمده ای از نظرات آن شهید عزیز به تناسب محور اصلی موضوعات این شماره، نگاشته شده است .

 

نویسنده با توجه به اسوه بودن حرکت سیدالشهدا (ع) برای همه آزادی خواهان و غیرتمندان عالم، ابتدا به تبیین درس های عاشورا همچون: شخصیت یافتن جامعه اسلامی، و احیای امر به معروف و نهی از منکر در نگاه آن دانشمند شهید پرداخته است، آنگاه از همین منظر خطر تحریف و عوامل آن را مورد بررسی قرار داده و در ادامه به رسالت علما و مسؤولیت مردم در مبارزه با تحریف اشاره کرده است .

مقاله در بخش پایانی، مسؤولیت عالمان در نظام اسلامی را یادآور شده و آورده است با توجه به حضور علما در مسؤولیتهای حکومت، برای مقابله با بدعتها وظیفه مضاعفی بر دوش آنان است چرا که بیش از گذشته باید از ایمان و اعتقادات صحیح و دست آوردهای اسلام ناب محمدی (ص) پاسداری کنند .

دقت و مطالعه عمیق و تحلیلی در قیام امام حسین (ع) نشان می دهد که این حادثه اگر چه در مکان خاصی اتفاق افتاده و محدود به زمان معینی بوده است اما حقیقت آن، مطلق و مجرد از زمان و مکان بوده و خاصیت الگوپذیری در ذات آن نهفته است . واقعه کربلا الگویی برای رهبری انقلابها و ایجاد تحولات بنیادین در جامعه بوده، تجربه پر ارزشی در اصلاح جوامع انسانی، راست کردن کجی ها، زدودن فسادها و انحراف ها به شمار می رود .

حماسه نینوا در طول تاریخ اسلام الگوی کامل برای شکل گیری تحولات سیاسی در قلمرو جهان اسلام بوده است و در یک کلام، ضامن بقای اسلام راستین به شمار می آید . پر واضح است که درک پیام عاشورا و الگوگیری از آن برای ایجاد تحول عمیق و سازنده در جامعه و رسیدن به جامعه مطلوب در گرو درک حقیقت قیام کربلا و ارائه تفسیر صحیح از آن و شناخت و مبارزه با تحریفاتی است که خواسته و ناخواسته به دست تحریف گران، در تحلیل و تفسیر این قیام و بهره جستن از آن رخ می نماید .

به موازات استمرار این نهضت و حرکت جوشان آن، عالمان روشن ضمیر شیعه نیز پیوسته نگهبانی از این جبهه بزرگ را به عهده گرفته و از «اسلام مجسم » به خوبی پاسداری کرده اند . از جمله عالمان دردآشنایی که در دهه های اخیر بر این امر اهتمام ورزیده و در زدودن بر چسب های ناروا و تحریف از حرکت عاشورا و نشان دادن چهره سازنده آن مجاهده کرده است استاد شهید آیت الله مرتضی مطهری است .

درس آموزی از عاشورا از یک سو و پاسداری آن از خطر تحریف از جمله محورهای مورد توجه ایشان از تفسیر و تحلیل این قیام است که به ترتیب در این مقاله بازگو شده است .

الف . آموزه های قیام حسینی

استعداد شبیه سازی در حادثه عاشورا

از دیدگاه شهید مطهری «کسانی که به خاطر یک سلسله اصول و مبادی قیام می کنند و نهضت می نمایند در حقیقت به همه جهانیان بعد از خودشان پیامی دارند و به اصطلاح معروف وصیتی دارند . آیندگان باید با پیام آنها آشنا باشند و ندای آنها را بشناسند» . (1)

قیام امام حسین (ع) نیز از آن دست قیامهایی است که بر اساس اصول بنیادین اسلام، با روش شناخته شده اسلام و برگرفته از سیره نبوی و علوی سامان یافته و دارای پیام و وصیت شفاف برای آیندگان است . اگر چه این نهضت صرفا برای شبیه سازی و کپی گیری معماری نشده است اما به گونه ای طراحی شده است که استعداد شبیه سازی در آن وجود دارد . شهید مطهری معتقد است:

«انسان وقتی تاریخ حادثه عاشورا را می خواند، استعدادی برای شبیه سازی در آن می بیند . همان طور که قرآن برای آهنگ پذیری ساخته نشده ولی این طور هست و حادثه کربلا هم برای شبیه سازی ساخته نشده ولی این طور هست . من نمی دانم و شاید شخص اباعبدالله در این مورد نظر داشته است ... متن تاریخ این حادثه، گویی اساسا برای یک نمایشنامه نوشته شده است . شبیه پذیر است، گویی دستور داده اند که آن را برای صحنه بودن بسازند .» (2)

این خاصیت در حادثه کربلا نه صرفا یک نمایش توخالی و صورت سازی عاری از حقیقت باشد بلکه به خاطر رازی است که در آن نهفته است:

«آن راز این است که اساسا خود این حادثه، تمام این حادثه تجسم اسلام است در همه ابعاد و جنبه ها; یعنی راز اینکه این حادثه نمایش پذیر و شبیه پذیر است، این است که تجسم فکر و ایده چندجانبه و چند وجه و چند بعد اسلامی است; همه اصول و جنبه های اسلامی عملا در این حادثه تجسم پیدا کرده است; اسلام است در جریان و در عمل و در مرحله تحقق .» (3)

«وقتی بخواهیم به جامعیت اسلام نظر بیفکنیم باید نگاهی هم به نهضت حسینی بکنیم . می بینیم امام حسین (ع) کلیات اسلام را در کربلا به مرحله عمل آورده، مجسم کرده است ولی تجسم زنده و جاندار حقیقی و واقعی، نه تجسم بی روح . انسان وقتی در حادثه کربلا تامل می کند، اموری را می بیند که دچار حیرت می شود و می گوید اینها نمی تواند تصادفی باشد . و سر اینکه ائمه اطهار این همه به زنده نگه داشتن و احیای این خاطره توصیه و تاکید کرده و نگذاشته اند حادثه کربلا فراموش شود، این است که این حادثه یک اسلام مجسم است .» (4)

بدین ترتیب ائمه اطهار خواسته اند که داستان کربلا به صورت یک مکتب تعلیمی و تربیتی همیشه زنده بماند .

تفسیر الگوساز


 

 

 



ادامه مطلب...

نوشته شده در تاريخ جمعه 30 آبان 1391برچسب:عاشورا,پیام های عاشورا,خطر تحریفات,استاد مطهزی,, توسط عباسعلی

نوشته شده در تاريخ سه شنبه 30 آبان 1391برچسب:شعر,مولودی,مرثیه,در مدح ائمه,اشعار مرثیه امامان,مجموعه اشعار مداحی,محرم,فاطمیه,غذیر,رمضان,, توسط عباسعلی

نوشته شده در تاريخ سه شنبه 30 آبان 1391برچسب:شعر,مولودی,مرثیه,در مدح ائمه,اشعار مرثیه امامان,مجموعه اشعار مداحی,محرم,فاطمیه,غذیر,رمضان,, توسط عباسعلی

نوشته شده در تاريخ سه شنبه 30 آبان 1391برچسب:شعر,مولودی,مرثیه,در مدح ائمه,اشعار مرثیه امامان,مجموعه اشعار مداحی,محرم,فاطمیه,غذیر,رمضان,, توسط عباسعلی

نوشته شده در تاريخ سه شنبه 30 آبان 1391برچسب:شعر,مولودی,مرثیه,در مدح ائمه,اشعار مرثیه امامان,مجموعه اشعار مداحی,محرم,فاطمیه,غذیر,رمضان,, توسط عباسعلی

 

 

محرم ۹۰

 

محرم ۸۹

 

محرم ۸۸

 

محرم ۸۷

محرم و صفر ۱۳۸۵
شب اول شب اول شب اول شب اول

گلچین محرم و صفر 85

شب دوم شب دوم شب دوم شب دوم  
شب سوم شب سوم شب سوم شب سوم  
شب چهارم شب چهارم شب چهارم شب چهارم  
شب پنجم شب پنجم شب پنجم شب پنجم  
شب ششم شب ششم شب ششم شب ششم  
شب هفتم شب هفتم شب هفتم شب هفتم  
شب هشتم شب هشتم شب هشتم شب هشتم  
شب نهم شب نهم شب نهم شب نهم  
شب دهم شب دهم شب دهم شب دهم  

زنگ موبایل پیشنهادی برای محرم امسال با نوای حاج حسن خلج:

زنگ موبایل با نوای حاج حسن خلج (mp3)

زنگ موبایل با نوای حاج حسن خلج (wma)

مداحی پیشواز محرم برای همراه اول و ایرانسل با نوای حاج حسن خلج :

همراه اول :

نام:

سقا و میر لشکرم

 

 

 

ارسال به ۸۹۸۹ 

کد :

۳۰۲۴۶

 

 

 

ایرانسل :

نام:

زیارت عاشورا ۱

زیارت عاشورا ۲

زیارت عاشورا ۳

زیارت عاشورا ۴

ارسال به ۷۵۷۵

کد  :

 

 

۲۲۱۱۳۲۰

٢٢١١٣٢۱

٢٢١١٣٢۲

٢٢١١٣٢۳

 

 

 

 

 

 



1) استفتاء از آیت الله العظمی امام خامنه ای (مدظله)
سؤال ۱۴۶۰: در روز عاشورا مراسمى مانند قمه زنى و پابرهنه وارد آتش و ذغال روشن شدن برگزار مى‏شود که علاوه بر اینکه باعث بدنام شدن مذهب شیعه اثنى عشرى در انظار علما و پیروان مذاهب اسلامى و مردم جهان مى‏شود، ضررهاى جسمى و روحى هم به این اشخاص وارد مى‏کند و همچنین موجب توهین به مذهب مى‏گردد، نظر شریف حضرتعالى در این‌باره چیست؟

سؤال ۱۴۶۱: آیا قمه زدن به‌طور مخفى حلال است یا اینکه فتواى شریف حضرت عالى عمومیت دارد؟

پاسخ: قمه زنى علاوه بر اینکه از نظر عرفى از مظاهر حزن و اندوه محسوب نمى‏شود و سابقه‏اى در عصر ائمه(علیهم‌السلام) و زمانهاى بعد از آن ندارد و تأییدى هم به شکل خاص یا عام از معصوم(علیه‌السلام) در مورد آن نرسیده است، در زمان حاضر موجب وهن و بدنام شدن مذهب مى‏شود بنا بر این در هیچ حالتى جایز نیست

۲) استفتاء از آیت الله العظمی فاضل لنکرانی قدس سره

سوال  ۲۱۷۳:  آیا قمه زنى جایز است؟ چنانچه در این مورد نذرى وجود داشته باشد، وظیفه چیست؟

جواب:  با توجه به گرایشى که نسبت به اسلام و تشیع بعد از پیروزى انقلاب اسلامى ایران در اکثر نقاط جهان پیدا شده، و ایران اسلامى به عنوان امّ القراى جهان اسلام شناخته مى شود، و اعمال و رفتار ملت ایران به عنوان الگو و بیانگر اسلام، مطرح است لازم است در رابطه با مسایل سوگوارى و عزادارى سالار شهیدان حضرت ابى عبدالله الحسین (علیه السلام)به گونه اى عمل شود که موجب گرایش بیشتر و علاقمندى شدیدتر به آن حضرت و هدف مقدس وى گردد. پیداست در این شرایط، مسأله قمه زدن نه تنها چنین نقشى ندارد، بلکه به علّت عدم قابلیت پذیرش و نداشتن هیچگونه توجیه قابل فهم مخالفین، نتیجه سوء بر آن مترتب خواهد شد. لذا لازم است شیعیان علاقمند به مکتب امام حسین (علیه السلام) از آن خوددارى کنند. و چنانچه در این مورد نذرى وجود داشته باشد، نذر واجد شرایط صحّت و انعقاد نیست.

۳) استفتاء از آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مدظله)

سؤال: حکم ضرب و جرح بدن در عزاداری اباعبدا… چیست؟ لطفا نظر خود را راجع به سینه زنی ، زنجیر زنی و

قمه زنی به طور مجزا و شفاف بیان کنید.

پاسخ: عزاداری خامس آل عبا از مهمترین شعائر دینی و رمز بقای تشیع می باشد ولی بر عزاداران عزیز لازم است از کارهایی که موجب وهن مذهب می گردد و یا آسیبی به بدن آنها وارد می کند خودداری کنند

۴) استفتاء از آیت الله العظمی سیستانی (مدظله)

سؤال: نظر آیت الله سیستانی نسبت به قمه زنی چیست؟

پاسخ: باید از کارهایی که عزاداری را خدشه‌دار می‌کند اجتناب شود

۵) استفتاء از آیت الله العظمی نوری همدانی (مدظله)

سؤال ۵۹۷ – آیا قمه زدن جایز است چنانچه در این مورد نذری وجود داشته باشد وظیفه چیست؟

پاسخ: اشکال دارد.

۶) استفتاء از آیت الله العظمی جوادی آملی (مدظله)

سؤال: قمه و زنجیر چاقویی زدن و تیغ کشیدن در مجلس عزای اهل‌بیت چه حکمی دارد اگر خصوصی باشد و عمومی چه حکمی دارد؟

جواب۱: چیزی که در شرایط کنونی مایهٴ وهن اسلام است مانند قمه زدن و.. جایز نیست.

جواب۲: چیزی که مایهٴ تعظیم شعائر اسلام یا سبب هتک نیست مانند زنجیر زدن جایز است

۷) استفتاء از آیت الله العظمی سبحانی (مدظله)

سؤال: آیا قمه زنى در زمان حاضر جایز است یا خیر؟

پاسخ: جایز نیست. والله العالم

۸ ) استفتاء از آیت الله العظمی مظاهری (مدظله)

 

سؤال: آیا می شود در خفا و دور از چشم بقیه قمه زد؟

پاسخ: چون در جمهوری اسلامی ممنوع است باید عمل نشود

سؤال: قمه‌ زدن‌ از نظر فقهی‌ چه‌ حکمی‌ دارد؟

پاسخ: چون‌ ولایت‌ فقیه‌ نهی‌ از آن‌ کرده‌اند همه‌ باید از این‌ کار پرهیز کنند گر چه‌ مقلّد کسی‌ باشند که‌ جایز بداند

و در نهایت می توان گفت همه ی مراجع بر این باور هستند که این عمل چون باعث وهن دین می شود جایز نیست و حتی حرام است

انشاالله باعث مظلومیت بیشتر شیعه نشویم


نوشته شده در تاريخ یک شنبه 28 آبان 1391برچسب:عاشورا,قمه زنی,استفتائ علما در مورد قمه زنی,خرافه زدایی,تحریفات عاشورا, توسط عباسعلی

  •  
         
     

نوشته شده در تاريخ یک شنبه 28 آبان 1391برچسب:نرم افزار موبایل,والپیپر موبایل,مولتی میدیا,تم, موبایل,بازی موبایل,, توسط عباسعلی



 
منتخب ميزان الحكمه(احاديث موضوعي)باقابليت ارسال پيامك
مجموعه نفيسي ازمتن وتفسيرنهج البلاغه اميرالمؤمنين علي (ع)
مجموعه اي از متن و تفسير صحيفه سجاديه
مجموعه اي ازمناجات ها و ادعيه همراه با ترجمه
مشكات - مجموعه نفيسي از متن و ترجمه و تفسير قرآن كريم
متن مجموعه اي از احاديث ائمه معصومين (ع)
مجموعه اي از اذکار اسلامي
متن مجموعه اي از مناجات
متن مجموعه اي از زيارات
متن مجموعه اي از فتواهاي مراجع تقليد درمورد اعمال حج
مناسک حج
جامع الفتاوا
متن کامل قرآن کريم
 مفاتیح الجنان
ادعیه ویژه حضرت ولیعصر(عج)
متن کامل صحیفه سجادیه
مفاتیح حج
ادعیه و زیارتنامه ها
ادعیه و مناجات
دیوان حافظ
نقشه مکه مکرمه
نقشه مدینه منوره
اوقات شرعي ايران
قطب نما و قبله نما
متن کامل قرآن به همراه ترجمه فارسی
نهج البلاغه
متن مجموعه اي از اعمال روز عيد غدير همراه خطبه غديريه  
نقشه مشهد مقدس
مجموعه فیلمهای آموزش احکام-ویژه موبایل
بلال (اذان همراه متناسب با ساعات شهرهاي ايران)
دعای عهد
دعای یا علی یا عظیم
رساله 9 تن از مراجع عظام تقلید
اسماء الله
تعقيبات نمازهاي يوميه
مکه همراه
ضيافت (ويژه ماه مبارک رمضان)
اذان گو
حديث همراه حج و عمره
اذکار و ادعيه مستحبي
پخش اذان و قرائت ادعيه هر ماه
قرآن مجيد به زبان انگليسي
راهنماي حرم امام رضا(ع)
 مفاتیح الجنان نسخه دوم بانضمام ملحقات و حواشي
كتاب حيات القلوب علامه مجلسي (ره) - (جلد 1و2)
 كتاب آفتاب هشتم - زندگينامه امام رضا (ع)
سلام  شيعه (مجموعه اي از كتب پاسخ به شبهات وهابيت)
داستان راستان
 زندگينامه حضرت محمد(ص)
انسان از مرگ تا برزخ
كرامات حضرت عباس(ع)
نهج الفصاحه
نقشه شهر قم
حضرت زهرا(س) مولود وحي


نوشته شده در تاريخ یک شنبه 28 آبان 1391برچسب:نرم افزار موبایل,والپیپر موبایل,مولتی میدیا,تم, موبایل,بازی موبایل,, توسط عباسعلی

 

         

 

 

     

 


نوشته شده در تاريخ یک شنبه 28 آبان 1391برچسب:نرم افزار موبایل,والپیپر موبایل,مولتی میدیا,تم, موبایل,بازی موبایل,, توسط عباسعلی

 
         

نرم افزار کامپیوتر

     

 


نوشته شده در تاريخ یک شنبه 28 آبان 1391برچسب:نرم افزار موبایل,والپیپر موبایل,مولتی میدیا,تم, موبایل,بازی موبایل,, توسط عباسعلی

         
     

نوشته شده در تاريخ یک شنبه 28 آبان 1391برچسب:نرم افزار موبایل,والپیپر موبایل,مولتی میدیا,تم, موبایل,بازی موبایل,, توسط عباسعلی

نوشته شده در تاريخ جمعه 26 آبان 1391برچسب:لینک های مفید,قرآن آنلاین,روزنامه های ایران,لغت نامه,شارژ آنلاین,شارژ ADSL,, توسط عباسعلی

پايگاه كتابهاى درسى

راهنمای نصب کلید و باز کردن فایلها   

ابتدایی   

 

سال سوم       
سال چهارم       
سال پنجم       
سال ششم       

راهنمايى   

متوسطه -دروس عمومی   

دوم - سوم     
 
 
 

متوسطه - نظری   

 
 
علوم انسانی    
 
 

دروس مشترک فنی و حرفه ای    

 
 

متوسطه - فنی حرفه ای-خدمات   

 
 
چاپ دستی    
 
 
حسابداری بازرگانی    
 
 
سینما    
 
 
صنایع دستی    
 
 
طراحی دوخت    
 
 
کامپیوتر    
 
 
کودکیاری    
 
 
گرافیک    
 
 
مرمت و آثار فرهنگی    
 
 
مدیریت خانواده    
 
 
موسیقی    
 
 
نقاشی    
 
 
نقشه کشی معماری    
 
 
نمایش    
 
 

متوسطه - فنی حرفه ای-صنعت   

 
 
الکترونیک ومخابرات دریایی    
 
 
تاسیسات    
 
 
چاپ    
 
 
ساختمان    
 
 
ساخت و تولید

نوشته شده در تاريخ دو شنبه 22 آبان 1391برچسب:شعر,مولودی,مرثیه,در مدح ائمه,اشعار مرثیه امامان,مجموعه اشعار مداحی,محرم,فاطمیه,غذیر,رمضان,, توسط عباسعلی

نوشته شده در تاريخ یک شنبه 21 آبان 1391برچسب:شعر,مولودی,مرثیه,در مدح ائمه,اشعار مرثیه امامان,مجموعه اشعار مداحی,مناجات,, توسط عباسعلی

نوشته شده در تاريخ شنبه 20 آبان 1391برچسب:دانلود مداحی,دانلود مرثیه,دانلود مولودی,دانلود روضه,مداحان اهل بیت,ذاکرین,, توسط عباسعلی




نوشته شده در تاريخ جمعه 19 آبان 1391برچسب:شعر,مولودی,مرثیه,در مدح ائمه,اشعار مرثیه امامان,مجموعه اشعار مداحی,, توسط عباسعلی

آقا رسول الله (ص)


نوشته شده در تاريخ جمعه 19 آبان 1391برچسب:شعر,مولودی,مرثیه,در مدح ائمه,اشعار مرثیه امامان,مجموعه اشعار مداحی,, توسط عباسعلی

معماهای قران

لطفابراي ديدن معماها، روي جعبه کليک کنيد

 

معماهای 1تا 10جواب معماهای1تا10

 

 

معماهای 11تا 20جواب معماهای11تا20

 

 

معماهای 21تا30جواب معماهای21تا30

 

 

 

 

 

 

معماهای 31تا40جواب معماهای31تا40

 

 

معماهای 41تا50جواب معماهای 41تا50

 

 

معماهای 51تا60جواب معماهای 51تا60

 

 

معماهای 61تا70جواب معماهای 61تا70

 

 

معماهای 71تا80جواب معماهای 71تا80

 

 

معماهای 81تا90جواب معماهای 81تا90

 

 

معماهای 91تا100جواب معماهای 91تا100

 

 

معماهای101تا110جواب معماهای 101تا110

 

 

معماهای111تا120جواب معماهای 111تا120

 

 

معماهای121تا130جواب معماهای 121تا130

 

 

معماهای131تا140جواب معماهای 131تا140

 


نوشته شده در تاريخ جمعه 19 آبان 1391برچسب:معما,چیستان,معماهای قرانی,چیستان های قران,, توسط عباسعلی

نوشته شده در تاريخ جمعه 19 آبان 1391برچسب:دانلود مداحی,دانلود مرثیه,دانلود مولودی,دانلود روضه,مداحان اهل بیت,, توسط عباسعلی

نوشته شده در تاريخ جمعه 19 آبان 1391برچسب:دانلود مداحی,دانلود مرثیه,دانلود مولودی,دانلود روضه,مداحان اهل بیت,, توسط عباسعلی

دعا برای دیدن حضرت علی علیه السلام در خواب :

این دعا برای دیدن حضرت علی علیه السلام در خواب مجرب است . سید بن طاووس می گوید هرگاه

قصد نمودی که به رختخواب خویش روی بگو :

اَللهُمَّ إنّي أَسْئَلُكَ يا مَنْ لُطْفُهُ خَفِيٌّ وَ أَياديهِ باسِطَةٌ لا تَنْقِضي أَسْئَلُكَ بِلُطْفِكَ اَلْخَفّي اَلّذي ما لَطُفْتَ بِهِ

لِعَبدٍ إلاّ كُفى أن‏ْ تُرِيَني‏ مَولاي‏ عَلِيَّ‏ بنِ أَبي طالِبٍ عَلَیهِ السّلامُ فِي مَنامی

مرحوم محدث نوری می گوید بعضی از صلحاء و ابرار نقل کرده اند که این عمل را بارها انجام داده اند و

مجرب شمرده اند

منبع : تحفة الرضویة ص ۲۸۱

 

 

 

کسی که در شب جمعه دو رکعت نماز بخواند و در هر رکعت بعد از حمد بیست و پنج مرتبه سوره توحید

را بخواند و بعد از نماز هزار مرتبه صلوات صَلَّى‏ اللَّهُ‏ عَلَى‏ النَّبِيِ‏ الْأُمِي‏ را بفرستد پیامبر اکرم صل الله

علیه و آله و سلم را در خواب زیارت می کند

منبع : مفاتیح الحاجات ص ۹۲

 

 

 

در بحار از محمد بن هارون روایت شده است که گفت : هرکس بخواهد حضرت محمد صل الله علیه و

آله را در خواب ببیند پس در شب جمعه نماز مغرب را به جا آورد و بعد از آن صلوات بفرستد تا وقتی که

نماز عشارا بخواند و با کسی تکلم نکند و پس از عشا دو رکعت نماز به جا آورد در هر رکعت یک حمد

و سه مرتبه قل هو الله و بعد از آن دو رکعت دیگر به جا آورد در هر رکعت یک حمد و هفت مرتبه قل هو

الله احد و بعد از سلام به سجده رود و هفت مرتبه صلوات بر پیغمبر و خاندان او بفرستد و هفت مرتبه

بگوید :

سُبْحَانَ اللَّهِ وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ وَ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَ اللَّهُ أَكْبَرُ وَ لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّه‏

آنگاه سر از سجده بردارد و بنشیند و دستهایش را بلند کند و بگوید :

 يَا حَيُّ يَا قَيُّومُ يَا ذَا الْجَلَالِ وَ الْإِكْرَامِ يَا إِلَهَ الْأَوَّلِينَ وَ الْآخِرِينَ يَا رَحْمَانَ الدُّنْيَا وَ الْآخِرَةِ وَ رَحِيمَهُمَا يَا رَبِّ يَا رَبِّ‏

پس برخیزد در حالتی که دستها را بلند کرده باشد و سه مرتبه بگوید : یا رَبِّ

و سه مرتبه یا عَظیمَ الجَلالِ آنگاه بگوید

يَا بَدِيعَ‏ الْكَمَالِ‏ يَا كَرِيمَ الْفَعَالِ يَا كَثِيرَ النَّوَالِ يَا دَائِمَ الْإِفْضَالِ يَا كَبِيرُ يَا مُتَعَالِ يَا أَوَّلُ بِلَا مِثَالٍ يَا قَيُّومُ بِغَيْرِ زَوَالٍ

يَا وَاحِدُ بِلَا انْتِقَالٍ يَا شَدِيدَ الْمِحَالِ يَا رَازِقَ الْخَلَائِقِ عَلَى كُلِّ حَالٍ أَرِنِي وَجْهَ حَبِيبِي وَ حَبِيبِكَ مُحَمَّدٍ ص فِي

مَنَامِي يَا ذَا الْجَلَالِ وَ الْإِكْرَام‏

 آنگاه در بستر خود رو به قبله بر جانب راست بخوابد و مشغول به صلوات بر پیغمبر و خاندان او باشد تا

به خواب رود پس به تحقیق که می بیند آن حضرت را در خواب انشاء الله

منبع : بحارالانوار ج ۹۱ ص ۳۸۰ ح ۳

 

 

 

مرحوم محدث نوری می گوید :از دهلوی صاحب کتاب جذب القلوب الی دیار المحبوب  نقل است هر

کس در شب جمعه دو رکعت نماز خوانده در هر رکعت بعد از حمد ۱۱ مرتبه آیة الکرسی و ۱۱ مرتبه

سوره توحید و بعد از نماز ۱۰۰۰ مرتبه بگوید :

اللهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمِّدٍ اَلنِّبِیِّ و آلِه وَ سَلَّمَ

پیامبر را در خواب خواهد دید و اگر نبیند از سه شب جمعه تجاوز نخواهد کرد و حضرتش را خواهد دید

بعضی آن را تجربه کرده اند

منبع : دارالسلام ج ۳ صفحه ۱۲

 

 

 

هر کس این ذکر را پیوسته با خود بگوید پیامبر اکرم صل الله علیه و سلم را در خواب خواهد دید

اللهُمَّ َصَلَّ علی سَیِّدنا مُحَمَّدٍ و عَلی سَیِّدنا مُحَمَّدٍ بِعَدَدِ کُلِّ مَعْلومٍ لَکَ

بسیار مجرب است

منبع : مخزن تعویذات صفحه ۷۳

 

 

 

در رساله خواص سوره یس آمده است : هر گاه کسی آیه ۴۱ سوره یس

وَآيَةٌ لَّهُمْ أَنَّا حَمَلْنَا ذُرِّيَّتَهُمْ فِي الْفُلْكِ الْمَشْحُونِ ﴿۴۱﴾

را سی شب و هر شب سی مرتبه بخواند پیامبر اکرم صل الله علیه و آله را در خواب خواهد دید

 منبع : رساله خواص سوره یس صفحه  ۳۱۷ ( حاشیه صفحه مقابل )

 

 

 

مرحوم محدث نوری می گوید : حضرت علی علیه السلام می فرماید : هر زمان که مشتاق

رسول الله صل الله علیه و آله می شوم نماز عبهر را در هر روزی که باشد می خوانم و همان

شب در خواب رسول الله را می بینم . علی بن منهال می گوید هفت مرتبه این نماز را خوانده ام

و هر مرتبه رسول خدا را در خواب دیده ام و اما کیفیت آن این است :

چهار رکعت نماز خوانده درهر رکعت بعد از حمد ده مرتبه سوره قدر و ۱۵ مرتبه تسبیحات اربعه

سبحان الله  والحمد الله  و لا اله الا الله  و الله اکبر   خوانده شود . سپس در رکوع سه مرتبه

سبحان ربی العظیم و بحمده  و نیز ده مرتبه سبحان الله بگوید بعد از آن بلند شود و سه مرتبه

سبحان الله  بگوید سپس سجده رفته و ۱۵ مرتبه سبحان الله گفته سپس سر را بلند کند و

چیزی نگوید و سر را بر سجده دوم بگذارد و مانند سجده اول اذکار را بگوید و به همین نحو

تا آخر چهار رکعت نماز را بخواند در آخر بعد از تشهد یک سلام بدهد بعد از نماز با کسی صحبت

نکند و ۱۰ مرتبه  سوره حمد و ۱۰ مرتبه سوره قدر و ۳۳ مرتبه سبحان الله  و۳۳ مرتبه بگوید

صَلَّی اللهُ عَلی النَّبِیِّ الاُمِیِّ جَزَیَ اللهُ عَنّا مُحَمَّداً ما هُوَ اَهْلُه وَ مُسْتَحِقُّه

 منبع : مستدرک الوسائل جلد ۶ صفحه ۳۹۳ و ۳۹۴ - تحفة الرضویة صفحه ۲۷۷ و ۲۷۸

 

 

 

 او مرا می بیند ،

 و هر کس در بلایی افتد و هفتاد بار با خلوص بخواند از آن بلا رها شود

 و هر کس خواهد توانگر گردد هفتاد بار بخواند ،

 وهر کس بر مریض هفت بار بخواند و بدمد او خوب شود .

وآیه مبارک این است:

وکفی بالله وکیلا وکفی بالله نصیرا وکفی بالله حسیبا وکفی بالله ولیا وکفی بربک هادیا ونصیرا

وکفی الله المومنین القتال وکان الله قویا عزیزا وکفی بالله شهیدا.

 

 

 

زیارت رسول خدا صلی الله علیه و آله در خواب 
 
در شفاء الصدور آمده آن حضرت فرمود: هر کس وقت خواب این آیه را  سه بار بقصد دیدن من بخواند البته

نماز عَبهَر برای دیدن حضرت رسول صل الله علیه و آله در خواب :

دیدن پیامبر اکرم در خواب :

برای دیدن رسول اکرم در خواب :

دیدن پیامبر اکرم صل الله علیه و آله در خواب :

دیدن حضرت محمد صل الله علیه و آله در خواب :

دستوری جهت دیدن پیامبر در خواب :


نوشته شده در تاريخ جمعه 19 آبان 1391برچسب:دعا,دعای خواب دیدن,دیدن پیامبردر خواب,دیدن حضرت علی در خواب,, توسط عباسعلی

نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 18 آبان 1391برچسب:شعر,مولودی,مرثیه,در مدح ائمه,اشعار مرثیه امامان,مجموعه اشعار مداحی,, توسط عباسعلی

نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 18 آبان 1391برچسب:شعر,مولودی,مرثیه,در مدح ائمه,اشعار مرثیه امامان,مجموعه اشعار مداحی,, توسط عباسعلی

نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 18 آبان 1391برچسب:شعر,مولودی,مرثیه,در مدح ائمه,اشعار مرثیه امامان,مجموعه اشعار مداحی,, توسط عباسعلی

 


نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 18 آبان 1391برچسب:شعر,مولودی,مرثیه,در مدح ائمه,اشعار مرثیه امامان,مجموعه اشعار مداحی,, توسط عباسعلی

نرم افزار کتابهای اسلامی - نسخه (2)

دانلود کتاب های مذهبی در ادامه مطلب

* جهت مشاهده کتابها کلیک کنید

 نرم افزار کتابهای اسلامی اینترنت، نسخه 2 شامل 810 جلد کتاب مذهبی از 590 عنوان به زبان فارسی، تقدیم به کاربران عزیز

 دانلود فایل ها : (حجم 260 مگابایت)

 قسمت اول

قسمت دوم

قسمت سوم

  این نرم افزار شامل:

متن کامل قرآن کریم همراه با دو ترجمه فارسی
گزیده ای از کتاب های 27 پایگاه اسلامی اینترنت 
متن کامل 810 جلد کتاب از 590 عنوان به زبان فارسی 
امکان جستجو کتاب از طریق موضوع و نویسنده 
امکان جستجو در فهرست کتاب ها با قابلیت های مختلف

*راهنمای استفاده:

 



نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 17 آبان 1391برچسب:شعر,مولودی,مرثیه,در مدح ائمه,اشعار مرثیه امامان,مجموعه اشعار مداحی,, توسط عباسعلی

نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 17 آبان 1391برچسب:شعر,مولودی,مرثیه,در مدح ائمه,اشعار مرثیه امامان,مجموعه اشعار مداحی,, توسط عباسعلی

نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 17 آبان 1391برچسب:شعر,مولودی,مرثیه,در مدح ائمه,اشعار مرثیه امامان,مجموعه اشعار مداحی,, توسط عباسعلی

نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 17 آبان 1391برچسب:شعر,مولودی,مرثیه,در مدح ائمه,اشعار مرثیه امامان,مجموعه اشعار مداحی,, توسط عباسعلی

نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 17 آبان 1391برچسب:شعر,مولودی,مرثیه,در مدح ائمه,اشعار مرثیه امامان,مجموعه اشعار مداحی,, توسط عباسعلی

اشعار شب اول محرم
اشعار شب دوم محرم
اشعار شب سوم محرم
اشعار شب چهارم محرم
اشعار شب پنجم محرم
اشعار شب ششم محرم
اشعار شب هفتم محرم
اشعار شب هشتم محرم
اشعار شب تاسوعا
اشعار شب عاشورا
اشعار شام غریبان
اشعار گودال قتلگاه
اشعار روضه ی بنی اسد
اشعار کوفه و شام
......اشعار آئینی......
پیامبر اکرم( ص) - مدح
پیامبر اکرم (ص) - مرثیه
حضرت زهرا (س)- مدح
حضرت زهرا (س) - مرثیه
حضرت امیرالمومنین (ع) - مدح
حضرت امیر المومنین (ع) - مرثیه
حضرت امام حسن مجتبی (ع) - مدح
حضرت امام حسن مجتبی (ع) - مرثیه
حضرت امام حسین (ع)- مدح
حضرت امام حسین (ع) - مرثیه
حضرت امام سجاد (ع) - مدح
حضرت امام سجاد (ع) - مرثیه
حضرت امام محمد باقر (ع)- مدح
حضرت امام محمد باقر (ع)- مرثیه
حضرت امام جعفر صادق (ع) - مدح
حضرت امام جعفر صادق (ع) - مرثیه
حضرت امام موسی الکاظم (ع) - مدح
حضرت امام موسی الکاظم (ع) - مرثیه
حضرت امام رضا (ع) - مدح
حضرت امام رضا (ع) - مرثیه
حضرت جوادالائمه (ع) - مدح
حضرت جوادالائمه (ع) - مرثیه
حضرت امام علی النقی (ع) - مدح
حضرت امام علی النقی (ع) - مرثیه
حضرت امام حسن عسکری (ع) - مدح
حضرت امام حسن عسکری (ع) - مرثیه
حضرت صاحب الزمان عجل الله - انتظار
حضرت صاحب الزمان عجل الله - ولادت
حضرت فاطمه ی معصومه (س)
حضرت زینب کبری (س) - مدح
حضرت زینب کبری (س) - مصیبت
اشعار فراق کریلا و بین الحرمین
حضرت مسلم بن عقیل (ع)
حضرت ابالفضل العباس (ع)- مدح
حضرت ابالفضل العباس (ع)- مرثیه
حضرت علی اکبر (ع) - مدح
حضرت علی اکبر (ع) - مرثیه
حضرت رقیه (س) - مدح
حضرت رقیه (س) - مرثیه
حضرت علی اصغر (ع)
حضرت قاسم بن الحسن (ع)
حضرت عبدالله ابن الحسن (ع)
حضرت عبدالعظیم حسنی (ع)
بحر طویل فاطمی
حضرت ام البنین (س)
حضرت خدیجه (س)
اهل بیت عصمت و طهارت
اشعار مناجاتی
اشعار ماه مبارک رمضان
اشعار شب قدر
اشعار عید غدیر
اشعار عید مبعث
اشعار عید فطر
اشعار روز عرفه
اشعار عید نوروز
اشعار آزاد
ولایت و رهبری
شهدا و دفاع مقدس


نوشته شده در تاريخ سه شنبه 16 آبان 1391برچسب:شعر,مولودی,مرثیه,در مدح ائمه,اشعار مرثیه امامان,مجموعه اشعار مداحی,, توسط عباسعلی

 

حزب الله موعظه:

انتشار این تصویر به قدری به این مفتی وهابی فشار آورده که او تلاش کرد عکس را ساختگی معرفی کند اما دیگر حاضران در آن مراسم، در مطالب مختلف و اظهاراتی گوناگون حضور «محمد العریفی» در آن مراسم را تأیید کردند

 شرب خمر علنی مفتی وهابی

وی اخیرا در مراسمی شرکت کرده و مقدار کمی هم شراب نوشیده است. تصویر حضور او در این مراسم – که به خودی خود رفتار شبه ناک و غیر شرعی به شمار می رود – به صورت گسترده در سایت های عربی و صفحات شخصی سایت های اجتماعی منتشر شده و جنجالی جدید را آفریده است.



ادامه مطلب...

نوشته شده در تاريخ سه شنبه 16 آبان 1391برچسب:محمد العریفی,مفتی عربستان,شرب خمر,شرب خمر علنی,مفتی عربستان در حال شرب خمر,, توسط عباسعلی

مسجد مباهله در مدینه

تفسیر آیه«مباهله» از دیدگاه اهل بیت(ع) و اهل سنت

چکیده

آیه «مباهله» (آل عمران:61) از مهم ترین ادله قرآنی، در خصوص فضیلت و برتری اهل بیت(ع) محسوب می گردد. مفسران و دانشمندان مذهب اهل بیت(ع) و اهل سنت در طول تاریخ درباره این آیه بحثهای مختلفی را انجام داده اند. در این مقاله با توجه به اهمیت موضوع، آیه «مباهله» را به صورت تطبیقی از دیدگاه فریقین بررسی و به شبهات، ابهامات و سؤالات مربوط پاسخ داده شده است.

نکته حائز اهمیت این است که از ظاهر آیه «مباهله» نمی توان برای ولایت و رهبری اهل بیت (ع) استفاده نمود؛ چون ظاهر این آیه شریفه صرفاً فضیلت و برتری اهل بیت(ع) را بیان می کند، ولی با توجه به معنا و مفهوم آیه و مقایسه مصادیق آن با دیگران، می توان از آن برای ولایت و رهبری اهل بیت(ع) نیز استفاده هایی کرد.

واژه های کلیدی: آیه مباهله، تفسیر تطبیقی، اهل بیت(ع)، اهل سنت، روایات، مفسران.

بخش اول: تفسیر و تبیین اجمالی آیه مباهله



ادامه مطلب...


 

نهبندان:

 

شهر نهبندان كه در گذشته مركز بخش نهبندان بود ، اكنون پس از آخرين تقسيمات كشورى ، مركز شهرستان نهبندان و يكى از چهار شهرستان استان خراسان جنوبى به شمار مى ‏رود. اين شهرستان از طرف شمال به شهرستان سربيشه ، از غرب به شهرستان بيرجند ، از جنوب شرقى به استان سيستان و بلوچستان ، از جنوب غربى به استان كرمان و از طرف شرق به كشور افغانستان محدود مى ‏شود. اين شهرستان به علت قرار گرفتن در حاشيه شمال شرقى كوير لوت و به واسطه خشكى و كم آبى فاقد امكانات مناسب كشاورزى است. سايكس خاورشناس انگليسى از ويرانه‏هاى شهرى به نام (نه) خبر مى ‏دهد ، و محل آن را در پنج كيلومترى نهبندان مى ‏داند. اكثر جغرافى ‏نويسان دوره اسلامى نيز از شهر (نه) نام برده ‏اند و بناى آن را به اردشير ساسانى نسبت داده ‏اند. مقدسى از آن به عنوان شهرى كه داراى برج و باروى استوارى است ، نام برده است. به اين ترتيب شهر قديم (نه) در قرون وسطى يكى از مهم‏ترين شهرهاى اين منطقه بوده است.

شهرستان سربيشه يكي از شهرستان هاي استان خراسان جنوبي است كه در ناحيه‌ي خاور استان قرار گرفته است. مركز اين شهرستان شهر سربيشه است كه در طول جغرافيايي 48ـ58 و عرض جغرافيايي 34ـ 32 و در ارتفاع 1820 متر‌ي از سطح درياي آزاد قرار دارد و داراي آب و هواي معتدل و خشك است. بناهاي تاريخي بخش سربيشه به دوره اسلام و قبل از آن مي‌رسد و آثار تاريخي آن نشان دهنده غناي فرهنگي و سابقه تمدني اين منطقه است. مهم ترين آثار تاريخي اين شهرستان را آثاري از قبيل محوطه‌هاي باستاني، قلعه و خانه‌هاي قديمي، غارها و روستاهاي شگفت انگيز و مسجدهاي قديمي تشكيل مي دهد.

نهبندان‌ناحيه‌اي است‌كويري، خشك و كم آب. اهميت اين منطقه‌ پيش‌ از‌ اسلام بسيار بيش‌تر بوده است‌ چرا كه اين منطقه‌ در مسير بندرعباس به خراسان قرار داشته و‌ از ‌اين باب موقعيتي سوق‌الجيشي داشته است.‌ جمعيت شهرستان نهبندان در سرشماری عمومی نفوس و مسكن سال 1375 هـ . ش، 43.065 نفر بوده است كه از اين شمار 21.698 نفر مرد و 21.367 نفر زن بوده اند. مردم نهبندان ايرانی و‌ آريايی نژادند و با گويش محلی و نزديك به خراسانی سخن می گويند. لهجه آن ها به گويش سيستانی نيز نزديك است و بعضی از آن ها به سيستانی سخن می گويند. همه نهبندانی ها مسلمان و پيرو مذهب شيعه جعفری هستند. مردم نهبندان سخت‌كوش، مهربان، ساده، آزاده، پاك‌انديش و مهمان نوازند. مهم ترين هنردستی مردم اين ناحيه، قاليچه بافی است. مردم منطقه با توليد‌قاليچه‌هايی با طرح‌های بلوچی، تركمنی، و نقش های گلدانی، مددخانی و محلی، درآمد عمومی را افزايش می دهند و برخي از اين صنايع به خارج صادر مي‌شوند.

مکان های دیدنی و تاریخی - نهبندان:

تپه صيادان در كنار كوه قلعه شاه دژ، تخت سردار ، قلعه نيه، مزار پر سر، مزار پيرحاجيان، مزار يا قدمگاه هماهنگ درباختر شهر نهبندان و مسجد گلستان مكان هاي ديدني و تاريخي اين منطقه را تشكيل مي‌ دهند. 

صنايع و معادن - نهبندان:

صنايع شهرستان نهبندان به دو دسته ماشيني و صنعتي تقسيم مي‌شود. ولي اطلاعات مدوني درباره‌ي صنايع و معادن اين منطقه كه مستند باشد به دست نيامده است. 

کشاورزی و دام داری - نهبندان: 

نهبندان‌از‌نظر كشاورزی جايگاه مطلوبی دارد و كشت به روش سنتی صورت می گيرد. نهبندان در دشتی قرار گرفته كه سرتاسر نواحی خاوری، جنوبی و باختری آن را زمين های كشاورزی پوشانده است. كشت اين منطقه آبی است و آب كشاورزی از كاريز و گاه از رودخانه تأمين می شود. ديرينه‌گی برخی از كاريزهای اين ناحيه به دو هزار سال نيز می رسد. فرآورده‌های عمده كشاورزی آن عبارتند از: زيره، پنبه، گندم، جو، انار، انگور، توت، انجير، عناب، سيب و زعفران. دام‌داری نيز در نهبندان رواج داشته و فرآورده های دامی مانند: پشم، روده و پوست از جمله صادرات آن است.  

مشخصات جغرافيايي - نهبندان:

شهرستان نهبندان با پهنه‌ای بيش از 20 هزار كيلومتر مربع، در خراسان‌جنوبي‌قرار دارد. نهبندان از سوی شمال به شهرستان بيرجند، از باختر به استان كرمان، از جنوب و جنوب خاوری به استان سيستان و بلوچستان محدود است. هوای نهبندان گرم وخشك بوده و زير تأثير آب وهوای كويری اختلاف دمای زيادی بين زمستان و تابستان آن ديده می شود. بيش ترين درجه حرارت در تابستان ها، 42 درجه بالای صفر و كم ترين آن در زمستان ها، 10 درجه زير صفر است. در سال های معمولی ميزان باران ساليانه نهبندان به 150 ميلی متر می رسد. 

وجه تسميه و پيشينه تاريخي - نهبندان:

نهبندان در گذشته «نه» و «نيه» ناميده می شده است. بيش تر آثار تاريخی، از جمله «تاريخ سيستان» از اين سرزمين با نام های بالا ياد كرده اند و گويا از سده 7 هـ . ق به بعد «نهبندان» گفته شده است. «نی» به زبان پهلوی، به معنی «بنا» و «شهر» بوده و نظير آن در کلماتی چون نيشابور و نهاوند ديده می شود. لازم به يادآوری است که نهبندان در لهجه مردم محل و در گفتگو، كه جنبه خودمانی تری دارد، هنوز همان «نه» گفته می شود. واژه نهبندان شايد از زمانی متداول شده، كه روستای بندان در 75 كيلومتری جنوب خاوری «نه» به گونه زندان و بندان فرمانروايان سيستان درآمده و اين دو نام با هم و در كنار هم به كار رفته اند. به هر حال شهر «نه» در كناره كوير، در پيش از اسلام وجود داشته و از آبادی های مهم و استراتژيك آن زمان به شمار می رفته است.
نهبندان، همانند ديگر مناطق خراسان، در سال های 30- 31 هـ . ق به دست مسلمانان افتاد و در سده های نخستين اسلامی در قلمرو امويان و عباسيان بود. نهبندان از سال 205 هـ . ق تا سال 247 هـ . ق كه يعقوب ليث سيستانی، در سيستان بر روی كارآمد، در دست طاهريان خراسان بود. يعقوب ليث پس از نبردهای بسيار با دشمنان و عاملان خليفه عباسی، سرانجام در 25 محرم سال 147 هـ . ق، بر سيستان و پيرامون آن چيره شد و نهبندان نيز به قلمرو وی افزوده شد. در 287 هـ . ق، اسماعيل سامانی، در نبردی بر عمرو ليث صفاری پيروز شد و سيستان و خراسان، از جمله نهبندان را به دست آورد. در سال 389 هـ . ق، محمود غزنوی با سرداران سامانی جنگيده بر خراسان چيره شد.
در زمان جانشينان سلطان محمود، سلجوقيان شورش كردند و طغرل اول سلجوقی، پس از چيره شدن بر سلطان مسعود غزنوی،‌ در 429 هـ . ق، به حكومت رسيده سيستان و خراسان از جمله نهبندان را به قلمرو خود افزود. از سال 622 تا 668 هـ . ق، نهبندان يكی از مراكز آباد بوده و والی هايش گاه زير فرمان خوارزمشاهيان كرمان بوده و زمانی به نيابت از فرمانروايان سيستان، زمام امور اين ناحيه را نيز به دست داشته اند.
در سال 668 هـ . ق‌كه امير ترشيز (كاشمر) با سپاه مغول به نيه آمد و آن جا را خراب كرد، ملك نصير الدين، فرمانروای سيستان، پسر خود، شمس الدين علی را به نيه فرستاد تا آن جا را باز سازی كند. سيستان در دوره حكومت ملك نصير الدين توانمند شد و ايالت قهستان از قاين تا ترشيز، تابع سيستان بود و امرای كرمان در هنگام گرفتاری و جنگ، در سيستان پناه می جستند. ركن الدين محمد، فرزند ديگر نصير الدين، به دليل ناسازگاری با پدر از سيستان رفت و در پيرامون آن، به گشودن دژها و شهرها و تهيه سپاه پرداخت و در شهر نيه استقرار يافت. وی در نيه دژها و باغ های متعددی به وجود آورد.
پس از پيروزی شاه اسماعيل اول صفوی بر شيبك خان اوزيك و گشودن هرات در سال 916 هـ . ق ، ملك محمود سيستانی - فرمانروای سيستان - از جانب وی به عنوان حاکم نهبندان و تمامی سرزمين های كرانه جنوب هيرمند پايدار شد. به هر حال، نهبندان تا اواخر سده 10 هـ . ق، تابع سيستان بوده است و از اين زمان زير نظر امرای قاين اداره می شده است، به طوری كه در نيه، حاکمی از سوی آنان مأمور امور ديوانی بوده است. اين امر تا ميانه دوره پهلوی نيز ادامه داشته است.  

آثار تاریخی - نهبندان:

قلعه نهبندان - نهبندان: قلعه نهبندان از جمله آثار به جامانده تاريخى در خراسان جنوبى است كه قدمت آن به دوران اشكانيان مى‏رسد و به گفته عده‏اى از صاحب‏ نظران محل شهر باستانى (نِه) در آن جا بوده است. در اين قلعه سفال‏هايى وجود دارد كه به لحاظ شكل ظاهرى و رنگ‏آميزى شباهت زيادى به سفال‏هاى دوره اشكانى دارد. البته وجود سفال‏هاى دوره صفويه در قلعه حكايت از آن دارد كه اين قلعه تا دوران صفويه نيز مورد استفاده واقع ‏شده است. قلعه نهبندان كه امروزه تپه مدورى به ارتفاع بيست متر و قطر سيصد متر را تشكيل مى‏دهد به وسيله حصار بلند و عريضى محصور گرديده وبرج‏هاى متعددى نيز آن را در بر گرفته است. معمارى اين قلعه به لحاظ فرم و طرح آن داراى ويژگى‏هاى گوناگونى در بخش‏هاى حصار، برج ، اتاق‏ها و ورودى و گذرهاست ، كه اگرچه اكنون از پلان اصلى و نقشه قلعه چيزى جز آوار برجاى نمانده ، ولى همان مخروبه قلعه نيز نشانگر نوعى استادى و فن در ساختن اين نوع قلعه‏ها از دوران اشكانى تا دوره صفويه است.

 


نوشته شده در تاريخ دو شنبه 15 آبان 1391برچسب:, توسط عباسعلی

با سلام كاربر محترم
          نورانيت حاجي          
  امام صادق سلام الله علیه :  
   
  الحاجُّ لايَزالُ عَلَيهِ نورُ الحَجِّ ما لَم يُلِمَّ الذُّنوبَ؛  
   
  حج‏گزار تا خود را به گناهى نيالوده است نورانيت حج با اوست  
   
  حج و عمره در قرآن و حدیث: ح 406
 
 
 
   
                             



ادامه مطلب...

نوشته شده در تاريخ یک شنبه 14 آبان 1391برچسب:حدیث,حدیث با ترجمه,حدیث روز,حدیث در مورد حاجی,آب زمزم,, توسط عباسعلی

جریان مباهله ؛ اثبات حقانيت اهل‏بيت پيامبر (ص)

آیات اثبات کننده ولایت علی(ع) - آیه مباهله

جریان مباهله ؛ اثبات حقانيت اهل‏بيت پيامبر (ص)

روز بيست و چهارم ذوالحجه روزي است که رسول خدا (ص) با مسيحيان نجران که حرفهاي او را باور نداشتند مباهله کرد؛ و حقانيت اهل بيت(ع) را نيز به اثبات رساند.

معناي لغوي و اصطلاحي مباهله

 



ادامه مطلب...


نوشته شده در تاريخ جمعه 12 آبان 1391برچسب:مداحی,دانلود مداحی, مداحی کریمی,محرم 90, دانلود مداحی کریمی ,, توسط عباسعلی

نوشته شده در تاريخ جمعه 12 آبان 1391برچسب:مداحی , دانلود مداحی,مداحی حاج منصور ارضی,مداحی محرم ,مداحی ارضی محرم,, توسط عباسعلی

جنبش فدائیان امام هادی النقی (53)


نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 10 آبان 1391برچسب:اشعار اهل بیت,اشعار مناسبتی,اشعار محرم,اشعار اعیاد,اشعار شهدا,کتاب موبایل,مرثیه,مولودی,, توسط عباسعلی

نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 10 آبان 1391برچسب:اشعار اهل بیت,اشعار مناسبتی,اشعار محرم,اشعار اعیاد,اشعار شهدا,کتاب موبایل,مرثیه,مولودی,, توسط عباسعلی


نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 10 آبان 1391برچسب:اشعار اهل بیت,اشعار مناسبتی,اشعار محرم,اشعار اعیاد,اشعار شهدا,کتاب موبایل,مرثیه,مولودی,, توسط عباسعلی

مناجات با خدا
حضرت محمد صل الله عليه و آله
حضرت علي عليه السلام
حضرت زهرا سلام الله عليها
امام حسن عليه السلام
امام حسين عليه السلام
امام سجاد عليه السلام
امام باقر عليه السلام
امام صادق عليه السلام
امام موسي كاظم عليه السلام
امام رضا عليه السلام
امام جواد عليه السلام
امام هادي عليه السلام
امام حسن عسگري عليه السلام
حضرت مهدي عج
حضرت ابوالفضل عليه السلام
حضرت زينب سلام الله عليها
حضرت علی اصغر علیه السلام
حضرت رقيه سلام الله عليها
حضرت علی اکبر علیه السلام
حضرت قاسم علیه السلام
حضرت ام کلثوم سلام الله علیها
حضرت امّ البنين سلام الله عليها
حضرت معصومه سلام الله عليها
حضرت رباب سلام الله علیها
حضرت سكينه سلام الله عليها
حضرت خدیجه سلام الله علیها
حضرت مسلم علیه السلام
حضرت عبدالله بن الحسن علیه السلام
طفلان حضرت زینب سلام الله علیها
حضرت حر
حضرت ابوطالب عليه السلام
حضرت حمزه عليه السلام
حضرت عبدالعظیم حسنی (ع)
كربلا و عاشورا
ورودیه کربلا
مصائب كوفه و شام
اربعین
عید مبعث
عيد غدير خم
ازدواج اميرالمومنين و حضرت زهرا (س)
تخریب بقیع
ماه مبارك رمضان
روز عرفه
خادمین روضه و هیئت
اشعار تبری
تك بيتي ها
شهدا و جانبازان


نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 10 آبان 1391برچسب:اشعار اهل بیت,اشعار مناسبتی,اشعار محرم,اشعار اعیاد,اشعار شهدا,کتاب موبایل,مرثیه,مولودی,, توسط عباسعلی

میلادپیامبر اعظم(ص)

میلاد حضرت علی (ع)

میلاد حضرت زهرا(ص)

میلادامام حسن(ع)

میلادامام حسین(ع)

میلادامام سجاد(ع)

میلادامام باقر(ع)

میلادامام صادق(ع)

میلادامام موسی کاظم(ع)

میلادامام رضا(ع)

میلادامام جواد(ع)

میلادامام هادی(ع)

میلادامام عسگری(ع)

امام زمان(عج)

بعثت

عید غدیر

مناجات

وفات یامبر اعظم(ص)

شهادت حضرت علی(ع)

شهادت حضرت زهرا (س)

شهادت امام حسن(ع)

شهادت امام سجاد (ع)

شهادت امام باقر(ع)

شهادت امام صادق(ع)

شهادت امام موسی کاظم (ع)

شهادت امام رضا(ع)

شهادت امام جواد(ع)

شهادت امام هادی (ع)

شهادت امام عسگری(ع)

حضرت عباس(ع)

حضرت علی اکبر(ع)

حضرت رقیه(س)

حضرت زینب(س)

حضرت معصومه(س)

سایر

زندگینامه

مقتل

حضرت ام البنین(س)

حضرت خدیجه (س)

حضرت عبدالعظیم حسنی (ع)

حضرت رباب (س)

خروج سید الشهدا (ع) از مکه

عید قربان

شب اول محرم

شب دوم محرم

شب سوم محرم

شب چهارم محرم

شب پنجم محرم

شب ششم محرم

شب هفتم محرم

شب هشتم محرم

تاسوعا

عاشورا

وفات حضرت زینب (س)

اشعار یاران باوفای سید الشهداء (ع)

اشعار کوفه و شام

تنور خولی

دفن شهدا

اربعین

اشعار بازگشت به مدینه

وداع با محرم و صفر

حضرت ام کلثوم (س)

حضرت سکینه (س)

عید فطر

روز بقیع

اشعار حضرت حمزه سیدالشهداء (ع)

آغاز امامت و تاجگذاری امام زمان(عج)

کتاب موبایل تیشه های اشک

شهدا و دفاع مقدس


نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 10 آبان 1391برچسب:اشعار اهل بیت,اشعار مناسبتی,اشعار محرم,اشعار اعیاد,اشعار شهدا,کتاب موبایل,مرثیه,مولودی,, توسط عباسعلی

 

 

بحر طویل زیبایی در مورد غدیر از صغیر اصفهانی آوردم. امیدوارم مورد رضایت مولا قرار بگیرد و از بحر جود و کرمش تحفه ای ارزانی وجودمان کند.


حمد بیرون ز حد آن قادر فرد احدی را که به یک لفظ کُن افراخت ز هستی، علم انگیخت وجود از عدم، آمیخت عناصر به هم، آورد پدید ارض و سما، نور و ضیاء، شمس و قمر، ابر و مطر، رمل و حجر، بحر و بر و چشمه و کوه و دره، اشجار و نباتات و جمادات و تر و خشک و شب و روز و مه و سال، چه پیدا و چه پنهان نعم نامتناهی که در این باب دهد خویش گواهی، بود این قول الهی که شمردن نتوانید شما نعمت مارا.1

1.سوره ی نحل، آیه ی 18:«وَ اِن تَعُدّوا نِعمَةَ اللهِ لا تُحصوها».


زِهی رفعت و اقبال، خَهی شوکت و اجلال، که کرد آن همه یکبار، نثار قدم حضرت انسان و پس او را سوی خود خواند و همی کرد به وی صنع خود اظهار، که از دیدن آثار برد ره به مؤثر، کند اقرار پس از دیدن قدرت به مقدِّر، نِگرد صورت و در دل فتدش عشق، مصوّر شودش معرفتی حاصل و از شوق ستایش کند آن پاک خدایی که پی بنوگی خویش بپوشاند چنین خلعت هستی به بر مرد و زن و پیر و جوان، شاه و گدا، باز در این باب شنو قول خداوند جهان عزّ و عَلا را.2

2.سوره ی ذاریات، آیه ی 56:«وَ ما خَلَقتَ الجِنَّ وَ الاِنسَ الّا لِیَعبُدون».


باری ای آدم خاکی، تو گل سرسبد عالم ایجادی و عالم همه آنِ تو بود، بیشتر از جن و ملک رفعت و شأن تو بود، جنت فردوس به تحقیق مکان تو بود، نیک نظر کن سوی أشیاء که ز عِلوی و ز سِفلی ره عشق تو سپارندو همه رو به تو دارند، برآنند که خود بر تو رسانند، تو رو سوی خدا کن، به رهش خویش فنا کن، به در خالق یکتا ز ادب پشت دوتا کن، بنگر از تو چه حق خواسته، آن دِین أدا کن. تو مپندار عبث خلق شدی، بیهُده از نیست به هست آمدی، آیا نشنیدی ز خداوند که فرمود: عبث خلق نکردیم شمارا.3

3.سوره ی مؤمنون، آیه ی 115:«أفَحسبتُم أنَّما خَلَقناکُم عَبَثا».


عالم از بهر تو شد خلق و تو از بهر عبادت، که بری ره به سعادت، رهی از قید شقاوت، چه به معنی چه به صورت، بزنی دامن همت به کمر از پی طاعت، به هوای دل خود ره نسپاری، شنوی حکم حق و در عمل آری، ز صلاة و ز صیامش، ز حلال و ز حرامش، نکنی غفلت و کامل کنی اسلام خود آنگه به تولای امیری که بود فرض ولایش، بستوده است خدایش، همه عالم به فدایش، که نشد بعث رسل جز که شود عالم انسانیت آباد، که آن معنی انسان شود از پرده نمایان، بشناسند خلایق حق از آن مظهر یزدان، نبد ار بعث رسل بهر وی، آمد ز چه در خم غدیر امر مؤکد ز خداوند به ختم رسل احمد که بگو آنچه که دانی و گر آن را نرسانی، نرسانیده ای ای شاه به مخلوق تو پیغام خدارا.4

4.سوره ی مائده، آیه ی 67:«یا أیُّهَا الرَّسول بَلِّغ ما اُنزِلَ اِلَیکَ مِن رَبِّک وَ إِن لَم تَفعَل فَما بَلَّغتَ رِسالَتَه وَاللهُ یَعصِمُکَ مِنَ النّاس».


شد چو مأمور بدین امر شه کشور دین، حامل فرقان مبین، ماه سما شاه زمین، ختم رسل عقل کل آیینه ی وجه احد، احمد گهر افشاند ز لعل لب جانبخش که بایست مرا منبری، آنگه ز جهاز شتر آن قوم نمودند به پا منبر و بنشست بر آن سید عالم، نبی امیر اکرم، به رخی همچو گل افروخته، نی نی که رخش لطف و ملاحت به گل آموخته، مردم همگی دیده بر او دوخته، خلقی شده سرگرم تماشای جمالش، به فلک نور روان از رخ خورشید مثالش، نه همین خلق زمین گشته بر او مات، که حیران شده بر وی همه سکّان سماوات، پس آن مظهر آیات و کرامات، پس از بِسمِلَه بنهاد بدین خطبه بنا حمد و ثنا را.5

5.خطبه ی غدیر:«ألحَمدُ لِلّهِ الَّذی عَلا فی تَوَحُّدِه وَ دَنا فی تَفَرُّدِه وَ جَلَّ فی سُلطانِه وَ عَظُمَ فی أرکانِه وَ أحاطَ بِکُلِّ شَئ وَ هُوَ فی مَکانِه وَ قَهَرَ جَمیعَ الخَلقِ بِقُدرَتِه وَ بُرهانِه و ...».


از پس حمد حق آن شمع شبستان هدایت، شه اقلیم رسالت، قمر برج نبوت، به ملأ گفت به امت که رساندم به شما آنچه که بر من برسید از حق و تقصیر نکردم به خلایق، در رحمت بگشودم همه را راه سلامت بنمودم، به شما آنچه که گفتم همه از قول خدا بود و مبرّا ز هوا بود، کنون هست مرا در نظر امری که در آن امر سه نوبت شده جبریل به من نازل و تأکید به تبلیغ همی کرده در این منزل و آن نیست مگر اینکه بگویم به سفید و به سیه تا همه دانند علی هست وصی من و از بعد من او راست خلافت، بود او در خور تشریف امامت، بَرِ من رتبه ی او رتبه ی هارون بَرِ موسی است، نبی نیست دگر بعد من و او به شما سید و مولاست، برد تا که شما را به ره راست، مسازید رها دامن این راهنما را.6

6.خطبه ی غدیر:«فَأعلَم کُلَّ أبیَضٍ وَ أسوَد إنَّ عَلی ابنِ أبی طالِب أخی وَ وصیّی و خَلیفَتی مِن بَعدی الَّذی مَحَلَّه مَحَلُّ هارونَ مِن موسی إلّا أنَّه لا نَبیَّ بَعدی وَ هُوَ وَلیُّکُم».


ایها الناس ز کف دین خدا را مگذارید، ره کفر و ضلالت مسپارید، کتابی که خداوند فرستاده محقّر مشمارید، بیابید رموزش به بَرِ حیدر کرّار، که او هست به آیات خدا کاشف اسرار، بجویید تمسک به وی و جان خود آزاد کنید، از غم محشر دل خود شاد کنید، این سخن ای قوم بدانید که بی مهر علی راه به مقصود نیابید، بکوشید به حبّش که نعیم است و بترسید ز بغضش که جحیم است، پس آن شاه برآورد علی را به مکان و «رَفَعناهُ» بگفتا به هر آن کس که منم سید و مولا، علی او راست یقین سید و مولا، علی او راست یقین سید و مولا و رسانید به گوش همه تا شام ابد این سخن روح فزا را.7

7.خطبه ی غدیر:«مَن کُنتُ مولا فَهذا عَلیٌّ مولا وَ هُوَ عَلی ابنِ أبی طالِب أخی وَ وَصیّی».


باز فرمود که ای قوم بدانید پس از من عَلَم دین به کف حیدر صفدر بود و بعد وی اندر کف اولاد گرامش، به همه فرض بود طاعتشان، هست همه خصلت من خصلتشان، بر همه خلقند چو من هادی و رهبر، همه پاکند و مطهر، همه پویند ره دین من، افزاید از آنها به جهان رونق آیین من، از جمله ی آنهاست یکی مهدی قائم، که بود دوره ی او باقی و دائم، کند او حکم به حق، یعنی از او نیست که بر صورت ظاهر نگرد، دست تصرف سوی باطن نبرد، بلکه به باطن کند او حکم و فرازد علم عدل و نگونسار کند رایت بیداد، غرض داد نشان بعد علی سلسله ی پاک امامان عظام نقباء نجبا را.8

8.خطبه ی غدیر:«أئمَّةً قائمةً فیهِمُ المَهدی اِلی یَومِ القیامةِ الّذی یَقضی بِالحَق»


کرد پس امر به بیعت همه را با شه مردان، پی بیعت همه گشتند سوی شاه شتابان، ولی از مکر گروهی و گروه دگری از ره اِیقان، خُنُک آنان که از آن شاه گرفتند در آن مرحله دامان، نبد ار قسمت من اینکه در آن روز زنم چنگ به دامان علی، شکر که از لطف خدای ازلی، آمدم امروز به کف دامن آن مرد، علی، آن زاده ی حیدر، گل گلزار پیمبر، به دلم نور علی تافته از روی نکویش، بلی این شاخ به تحقیق از آن اصل بود، بی سخن این جوی بدان بحرِ کرم وصل بود، فخر من این بس که بگویند صغیر است غلامی ز وی. الحاصل از آن قوم چو بگرفت نبی بهر علی بیعت و آن امر به اتمام رسانید، بیاورد بر او حضرت جبریل به فرمان خدا آیه ی تکمیل فرو خواند بر امت نبی ابطحی آن آیه ی سر تا به سر احسان و عطا را.9

9.سوره ی مائده، آیه ی 3:«ألیومَ أکمَلتُ لَکُم دینَکم وَ أتممتُ عَلَیکُم نِعمَتی وَ رضیتَ لَکُمُ الاِسلامَ دیناً».


دلی سرتاسر امید داریم که از یاران آن مهدی موعود باشیم ...

 



ادامه مطلب...

نوشته شده در تاريخ سه شنبه 9 آبان 1391برچسب:غید غدیر,شعر غدیر ,بحر طویل غدیر,اشعار به مناسبت عید غدیر,, توسط عباسعلی

 

گلچین سخنان امام علی النقی الهادی علیه السلام

 

۲۱ قالَ علیه السلام : اِنّ لِلّهِ بِقاعاً یُحِبُّ اءنْ یُدْعى فیها فَیَسْتَجیبُ لِمَنْ دَعاهُ، وَالْحیرُ مِنْها.(۸۲)

ترجمه :

فرمود: براى خداوند بقعه ها و مکان هائى است که دوست دارد در آن ها خدا خوانده شود تا آن که دعاها را مستجاب گرداند که یکى از بُقْعه ها حائر و حرم امام حسین علیه السلام خواهد بود.

۲۲ قالَ علیه السلام : اِنّ اللّهَ هُوَ الْمُثیبُ وَالْمُعاقِبُ وَالْمُجازى بِالاَْعْمالِ عاجِلاً وَآجِلاً.(۸۳)

ترجمه :

 



ادامه مطلب...

نوشته شده در تاريخ دو شنبه 8 آبان 1391برچسب:امام هادی,امام علی النقی,سخنان امام دهم,سخنان امام هادی, سخنان امام علی النقی,, توسط عباسعلی