سایت سازبیست تولزکد لوگوهای سه گوشه
اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام
اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام
مــــذهـــبي - فــــرهنـــــگي

تصاویر نو یافته از قیام 15 خرداد


در چهل و هشتمین سالروز قیام 15 خرداد مرکز اسناد انقلاب اسلامی در پایگاه اینترنتی خود تصاویری از این قیام تاریخی را منتشر کرد که تا به حال کمتر دیده شده بودند. اگر چه نام عکاس، محل حادثه و دیگر توضیحات لازم در ذیل این تصاویر ارائه نشده اند اما با با این حال گویای حال و روز شهر تهران در آن روز تاریخ ساز است. در این میان چند قطعه عکس نیز مربوط به سخنرانی امام خمینی در عاشورای سال 1342 در مدرسه فیضیه قابل ملاحظه اند.


تصویری نویافته از مراسم عزاداری روز عاشورا در سال 1342


عکس سیاه و سفید 89×59 سانتی متر از تابلوعکس هایی است توسط عکاس هنرمند مرحوم بهمن جلالی گرفته شده، وی این اثر را در تاریخ 13 خرداد سال 1342 (روز عاشورا)یعنی 2 روز قبل از قیام تاریخی 15 خردادگرفته وعزاداران حسینی را درحالی که عکس های امام (ره) را روی علم های عزا داری خود نصب کرده اند،نشان می دهد.


عکس های نویافته از قیام 15 خرداد در تهران


سیدجواد تهامی متولد 1284، در پی علاقه شخصی اش به حرفه عکاسی، تصاویری از تهران را ضبط نمود که سالها بعد از درگذشتش توسط فرزندان وی منتشر شدند. عکس های ناب و دیدنی تهامی در 1384 در کتابی با عنوان گذری بر طهران در ویترین کتابفروشی ها جای گرفت. چند قطعه عکس منتشره در این کتاب رخدادهای پانزدهم خرداد 1342 در تهران را منعکس ساخته اند. تهامی که در آن لحظات نزدیک مجلس شورای ملی بود با دوربین خود حضور تانکها و نیروهای نظامی در برابر ساختمان مجلس را ضبط نمود.


سخنرانی امام خمینی در مدرسه فیضیه



دادگاه طیب حاج رضایی


تصاویر نو یافته از قیام 15 خرداد

قیام 15 خرداد در تهران



مقابله تانک های ارتش پهلوی با تظاهر کنندگان پانزده خرداد



نوشته شده در تاريخ یک شنبه 14 خرداد 1391برچسب:15 خرداد, تصاویر از 15 خرداد,تصاویر امام در مدرسه فیضیه,, توسط عباسعلی

صفحه قبل 1 صفحه بعد

صفحه قبل 1 صفحه بعد